Recent Posts

Partnerská dovolená jako prostor pro zrcadlo vzpomínek malé holky



„Irčo, ty se chováš jako malá holka! První řekneš, že chceš sušenku a fantu. Pak si cucneš, jednou kousneš a už nechceš.  A teď to mám jako jíst já?“

Přemítám, zda v tom pro mne figuruje jakási rozmazlenost, která mi byla v dětství upírána. A kde taková rozmazlenost hraničí s rozverností, kterou tolik ve svém životě potřebuji.

Ten večer dostávám do e-mailu od MAITREI článek Proč se v partnerství chováme jako děti. A já při čtení začínám přemýšlet, čeho se mi jako malému dítěti nedostávalo, a proč jsou v určitých situacích mé reakce takové, jaké jsou. A dostávám k tomu spoustu příležitostí…


Sedíme večer u ohně a přichází bouřka. Je potřeba postavit stan. Instrukce mého přítele zní jasně:
„Ukotvi prosím ten přístřešek k zemi,“ hlas je nervózní – můžeme zmoknout.

A mnou náhle projede strach, že to nezvládnu. Povrch země je příliš tvrdý. Snažím se kolík zatlouct znovu a znovu. Jsem pomalá. Udělám to špatně…přestane mě mít rád?

„Víš co, takhle mi vůbec nepomáháš, raději jdi sklidit věci od ohně, a já to tady postavím.“
Cítím smutek. Malá smutná holčička odchází se svěšenými rameny k ohni. MALÁ HOLČIČKA! Projíždí mnou pocit viny – dneska ho ustojím díky sebevědomému období, ve kterém se nacházím, udržujíc si vědomí ANITČÁ.

Mlčky u ohně sbírám špinavé lžičky a zbytky od večeře. Balím dost roztěkaně. Na povrch se mi dere přesvědčení: Když někoho naštvu, přestane mě mít rád.


Jako korálky náhle vidím další vzpomínky dovolené:

Chci jít do obchodu s dárečky, ale nejdu – BOJÍM SE PARTNEROVA PODRÁŽDĚNÍ.

Přeji si vyzkoušet Italské sušenky, ale nekoupím je, protože nevím, co na to řekne.

Přeji si něco rozhodnout, ale je rozhodnuto za mě, protože je to logičtější, tedy dospělejší.

= To všechno jsou momenty, kdy zcela racionálně zapomínám na to, že přítel není despota, ale člověk dávající mi veškerou svobodu. = Jsou to záblesky, kdy se na povrch derou zcela iracionální emoce. =

Kdy zapomínám, že je mi šestadvacet ne čtyři, osm ani třináct.

Vzpomínám, jak jsem i na začátku vztahu chodila uvnitř sebe sama po špičkách, abych neudělala něco, co by ho mohlo naštvat, rozzuřit.

A teď to tady vidím jasně před sebou jako ten plápolající oheň a nad hlavou se mi blýská.
Rozsvítí se mi v hlavě tak zčista jasna! Zvu k tomu táborovému ohni tu malou Irču. CVAK! A NÁHLE PŘED SEBOU VIDÍM SITUACI Z DĚTSTVÍ.


Malé děvčátko běží z chodby do kuchyně s ručičkama nad hlavou. Něco provedlo, ale neví co. Jejím tělem pulzuje zoufalství. A pořád dokola jen opakuje: „Mami, maminko Já už budu hodná! Mami, maminko, já už budu hodná!“ Zoufale touží po lásce vlastní matky. Prožívá pocit, že o ni náhle přišla. Mamka mlčí, ignoruje ty vzlyky, natahování dětských ručiček. Co ta holčička udělala? Nevím, jen cítím, co prožívala:

STRACH Z ODMÍTNUTÍ
                                               POCIT NEMILOVANOSTI
                                                                                                              HRŮZU Z OPUŠTĚNÍ
CVAK

A dětské puzzle mi zapadnou do aktuální skládačky, které si sebou nesu jako dílky do mého partnerského chování a prožívání ve vztahu.

Dnes, když se vcítím do pozice matky, vím, že ono mlčení a netečnost byla její snaha vyrovnat se se vztekem, který možná uvnitř prožívala. Neublížit  mé dcerce rovná se nepodat jí ruce, neobejmout jí, mlčet, abych nekřičela.

„Maminko promiň, já už budu hodná.“
„Nemáš mě ráda.“
„Ale ano mám…prosím…VZLYK. Já už budu hodná! Mami, maminko, já tě mám ráda!“
TICHO. MLČÍ.

Pro tu malou holku to tehdy byl největší trest. Jakoby jí někdo propíchl bublinu veškeré lásky její matky.

Dnes se do ní vciťuji a vnímám TAM TOLIK vlastního VZTEKU. Jak mi neublížit? Jak s ním pracovat? Ach, cítím vlnu odpuštění – v mnohém ta situace byla daleko těžší pro ni, než pro mě…
„Můžeš na mě křičet, můžeš na ě řvát, být i naštvaná. To neznamená, že Tě jako matka přestanu milovat.“ DONNA DIVINA

Toto ujištění tam té malé holce chybělo. STŘIH Je tam jen vzpomínka: dítě křečovitě objímá matku a mezi polykáním vlastních slz opakuje mantru: „Já už budu hodná.“


Kolem shrbených ramen se objeví mužská ruka. Ruka, která už asi postavila stan.

„Byl jsem zbytečně vostrej, co?“
„Nevěděla jsem, jak to postavit. Neumím to tak dobře a rychle jako ty. Měla jsem strach, že když Tě naštvu, přestaneš mě mít rád.“
„Víš, už jsem se na Tebe naštval mnohokrát, ale nikdy jsem Tě proto nepřestal mít rád.“

Pokud by v dohořívajícím popelu byla pro mne napsána, lekce zněla by:
I vztek je přirozenou součást vztahu. Ne něco, co ohrožuje lásku, není to hrozba pro to být milován.
A jizva vnitřního dítěte se začíná pomalu hojit.



Přijde ještě spousta situací, kde se objeví stejné pocity. Uvědomění si celého řetězce však možná povede k tomu, že mé emocionální reakce uvnitř budou pomalu slábnout. A pokud ne, je to pozvánka na Proces: otevřít se pocitům, které kdysi dávno pokřivily můj vztah ke Vzteku