Recent Posts

Instantní nostalgie


Pamatujete si, když jste byli malé děti? Co s vámi rodičové dělávali? Mě brávali plavat. Je zajímavé, že z celého toho víkendového výletu, si  vybavuju hlavně tu chuť horké čokolády na jazyku. Plavou tam i nějaké vzpomínky spojené se zimou, fialovými rty, ale kečup a párek v rohlíku to jednoznačně přebíjí. Sport –a pak odměna, sauna! Běh a dortík – to mi zůstalo dodnes. Stejně jako odpor k vlažné sprše a zimnímu vstupu do studeného bazénu. Stejně jako moje nepochopitelné labužnictví automatických kákovin. I když když jsem to začala rozklíčovat, tak neuchopitelné mi to již nepřijde…

-          Kupuju si kapúčo bez cukru za 30 centů a ptám se sama sebe, zda člověk vždy nutně za každé své přání platí jakousi daň, nebo lépe řečeno, zda je každé přání obsahuje určité prozření…
Z plovacího bazénu se tak náhle ocitám na veřejným bruslení – hodina pohybu a alou na horkou čokošku a tatranku – MŇAM! Ach bože, pamatuji si, jak jsem postupem let vyměnila oteplováky za džíny v naději, že tam potkám toho Pravého. Tolik teenagerového sentimentu.

Rostu. A kávička z automatu se stává každodenní velko-obědovou pauzou – jsem na střední. Pokecat s holkama nad svačinou, zalitou instantním práškem a hle – hodina chemie se náhle zdá snesitelnější.
Po pěti letech se náhle, neplánovaně vracím k tomu středoškolskému stolu. Ve starším těle, stále však hádám se stejnými ideály, za které občas platím samotou.

CHLAMST – Robot zblajzne mou desetikajdu. A já se vydávám „do terénu“ učit.
CVAK – INTERMEZZO: Procházím nádražím, tahám za sebou kufr a z posledních fyzických i mentálních  sil si opět kupuju to čokokávovinu. Zaplavuje mě chvilkový pocit dočasné sladkosti, spolu s kterým se rozšiřuje i úleva. Až dnes mi dochází, jakou mají pro mě ty automaty tradici.
CVAK: knihovna – studium – beznaděj – vyčerpání – mokačíno

BLIK: 2:15  Tesco – hory – vzrušení – únava – kapučíno s extra porcí cukru

HOP: Cesta z hory – příjemná únava na lýtkách a čokoládička v bříšku

HORY, ZIMA, VÍTR VE VLASECH, ÚNAVA, PLÁNY BĚŽNOST -  to vše člověk musí ztratit, aby si uvědomil, jak to měl rád…

Jak věci, které často odsuzoval, hodnotil a soudil, vlastně miloval. Kolik mu dodávaly síly a radosti ze života.

Ta mysl je náš největší dar i prevít…!

Přemýšlím, jak malé dítě dokáže milovat ten hnědý kelímek, a jak prázdný dokáže být v rukou holky, které se plní všechny její sny. I ten cukr na spodku náhle dokáže mít hořkou pachuť.
Dneska zase sedím na bazénu a trpělivě vyčkávám, až bude 17:50.

A v tom mezidobí mě napadá, jak moc ty čokoládové automaty MILUJU a NENÁVIDÍM. Koukám na ty špunty s mokrou hlavou, jak si se zářícíma očima popíjí svůj kelímek čokošky a já si uvědomuji, že nežít své sny vás nenechá spát přesto, že ani žít je nepřináší konečný KLID a SVOBODU.

A je to tu ZASE – ona proradná TOUHA – instantní nostalgii minulosti zalévá horká přítomnost. A chmury se rozpouští, zůstává jen smíření, že si dnes nedám párek v rohlíku, neb už hold nemám ty dětské vrabčáčí vlásky.

Srkám si dnešní čoko-kelímek, a když ho dopíjím, dochází mi, že přes to přeze všechno je na samotném spodku toho plastiku SPOKOJENOST.



Slastně prstem vyškrábnu zbytky usazeného cukru a těším se, kam čoko-matová trajektorie bude směřovat dále…

0 komentářů: