Recent Posts

Když se vaše plány roztečou jako zmrzlina v parném dni


Nevím kudy kráčím, ale náhle přede mnou stojí trochu omšelý, lehce otřískaný, plechový zmrzlinový stánek, který má zmrzlináře s těma nejčokoládovějšíma očima. Čokoládová to však dneska nebude – už toho bylo DOST!

Když vám zhořkne čokoládová zmrzlina, dějou se vám v životě zlé věci. Možná je tou Vaší zmrzlinou příchutí vanilková či jahodová – každý máte tu svou oblíbenou. Tu, která nám v životě působí radost a veselost, naplnění a inspiraci. Mě se stalo, že jsem se na tu čokoládovou už nemohla ani podívat. Zasunula jsem ji hluboko do mražáku v mylném domnění, že už není moje a nechala ji zkazit – HRŮZA! Dnes se rozhoduji jinak.

Stojím opět před tou pestrobarevnou vitrínou a vidím všechny ty barvy a chutě – náhle mi dochází, že tady nejde jen o zmrzlinu,  ale o barevnost každodenní. Není to jen o chuti čokolády nebo vanilky, ale také o prošpikovanosti životních zkušeností.

Stojím dnes opět před vitrínou se zmrzlinou (po kolikáté JIŽ?)  a cítím to dobrodružství, které za chvílí okusím na vlastní jazyk! Až si vyberu svou příchuť pro tento den – i náhle mi dochází hluboká PRAVDA. Po celé tyto měsíce jsem stála a koukala na všechny ty příchutě. Příliš mnoho možností, příliš mnoho variant, přespříliš možných kombinací. Výsledkem bylo, že jsem stála jako paralyzovaná před tou vitrínou a bála se ukázat, zda to bude COOKIES nebo příchuť ŠMOULA. Stála jsem v tam, v tom běžném dni, stažená úzkostí, že se třeba rozhodnu špatně. A ten strach byl TAK hluboký, že mi ani nedovolil, aby mi ukápla jediná slina. Mysl mě držela ve víru hrůzných černo-bílých obrazů, a nedovolila mi otevřít se možnosti, že skořicová sice možná bude pěkně hnusná, ale minimálně může přinést sladké poučení pro nastávající dny. Jak jsem byla hloupá…

Objednávám si COOKIES a ČERVENÝ POMERANČ. Dokonce se odvážím požádat si o oplatek – MŇAM!
To, že tady teď sedím a lížu zmrzlinu nebyl plán – naopak! Stalo se to proto,že všechny plány selhaly, zkrachovaly a rozpustily se.
Okusím první sousto zmrzliny  a dochází mi, jak rozdílné je číst o přítomném okamžiku a reálně jím být. Všichni a všechno kolem je v pohybu, ale já jsem se KONEČNĚ zastavila a náhle vidím, že mám vlastně TAKY směr. Někdy přes stromy zkrátka nevidíme les...

Nejsem u moře a přesto se tak cítím.
Vše má prý svůj čas – proč nežijeme podle toho nejprostšího moudra?

Dívám se na zmrzlinu, jak se teče – teče svým tempem. Dokážete naplánovat roztékání zmrzliny? VYMYSLET TO? Má fyzik vzoreček zvlášť pro vanilkovou a zvlášť pro tiramisu? TEŽKO!
Záleží přitom na tolika věcech: jak je zmrzlina namražená, kolik je venku stupňů, sedím ve stinu nebo na sluníčko.

TAK křečovitě se snažíme mít život pod kontrolou, že jsme od něj celí upatlaní a zapomínáme na chuť

Tří oříšků. Zkuste poručit zmrzlině, aby tekla tak, jak pískáte. Tak, jak to máte „v plánu“. A nezapomeňte mi dát vědět. Objednám si k tomu pistáciovou a budu Vás po očku pozorovat…

0 komentářů: